Sunday, September 27, 2009

mana ILHAMKU

Gawat ni...Aduh!, ideaku belum datang lagi. Akal fikirku tidak dapat berfungsi dengan baik lagi. gagal lagi dia belayar ke alam estetika sastera yang indah itu. Kotak fikiranku tidak dapat lagi berinteraksi dengan alam indah itu. Begitu sukar juga mahu menukilkan sebuah cerita ke atas lembaran kertas.Ternyata yang dapat mencoret nukilan di kertas itu, bukan biasa orangnya. Punya istimewa sendiri.
Akal logik ku masih belum membenarkan akal ku bertindak menguasai mata fikir ini. Yang mana satu mahuku. Asalnya aku mahu menganggkat martabat perwira Tuah melalui satu kisah dakwahnya dalam bercinta. Sengaja bercinta dengan perempuan yang ranggi. Dengan tujuan mahu diajaknya perempuan itu ke sinar cahaya.
Tanpa ku sedar pula, datang pula kisah lain yang mahu ku catat. Ilham ini datang ketika aku merayakan sambutan Hari Raya di hospital. Kali ini ku merayakan hari kemenangan di rumah sakit, menemani isteriku yang sudah seminggu tidak tidur malam menjaga ibunya. Kisah anak luar nikah. Semuanya gara-garaku terbaca artikel tentang mereka. 70000 orang lebih anak luar nikah yang didaftarkan dengan Jabatan Pendaftaran. Itu yang berdaftar, Bagaimana pula yang tiada berdaftar? Rasanya mahu sahajaku mengheret Perwira Tuah itu ke kancah alam anak tak sah taraf itu.

No comments:

Post a Comment